Tuesday, June 9, 2020


PUSAT PEMBELAJARAN.  ( NORSHAHIRA BINTI TUKIJO)






PUSAT PEMBELAJARAN. 
Pusat pembelajaran ialah satu ruang di dalam kelas yang mempunyai fokus atau peluang-peluang tertentu untuk pembelajaran di dalam bilik darjah. Ruang dalam kelas seharusnya dibahagikan kepada sudut pembelajaran yang tertentu. Ruang ini dilengkapi dengan pelbagai bahan-bahan dan juga hiasan untuk menampakkan tempat itu ceria. Ia dibina dengan hasil kerjasama dan kreativiti oleh para pelajar dan juga dibantu oleh guru. Tujuan utama untuk mewujudkan pusat pembelajaran ini adalah untuk memudahkan para pelajar dan juga guru bagi menjalankan pembelajarn secara formal dan juga tidak formal di dalam bilik darjah. Di ruang ini biasanya diletakkan buku-buku pembelajaran supaya memudahkan para pelajar mencari rujukan untuk melaksanakan sesuatu tugasan. Selain itu, di papan-papan kenyataan juga diletakkan informasi penting tentang isu semasa dan juga tentang pembelajaran. Kesannya sesi pembelajaran dan pengajaran dapat dijalankan dengan pelbagai cara supaya pelajar tidak terlalu bosan ketika guru sedang mengajar.
AKTIVITI
Guru boleh mengambil inisiatif lain seperti membawa komputer riba untuk meluaskan pandangan para pelajar dalam mencari maklumat tentang pembelajaran. Contohnya, guru memberikan aktiviti untuk meneroka pusat pembelajaran daripada sumber atas talian. Pembelajaran daripada sumber atas talian wujud dari segi aplikasi E-Learning, E- Pembelajaran dan juga banyak lagi aplikasi yang disediakan oleh Menteri Pelajaran untuk para pelajar. Aplikasi ini juga dapat dibuka melalui telefon pintar, jadi para pelajar boleh menjalankan aktiviti pembelajaran daripada sumber atas talian ini di rumah semasa cuti hari minggu ataupun semasa cuti persekolahan. Kesannya, pelajar akan mendapat lebih banyak pengetahuan berdasarkan sumber yang diperolehi di atas talian.
FUNGSI PUSAT PEMBELAJARAN
Pusat pembelajaran ini berfungsi sebagai pusat rujukan yang terdiri daripada pelbagai sumber kepada para pelajar. Pusat pembelajaran ini juga memudahkan guru untuk melakukan segala aktiviti yang memerlukan semua pelajar untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang dilakukan di dalam bilik darjah. Pembelajaran akan menjadi lebih efektif kerana para pelajar melibatkan diri dan memberikan fokus terhadap aktiviti yang dijalankan oleh guru. Kesannya, suasana pembelajaran akan menjadi lebih ceria dan gembira.
PENUBUHAN PUSAT PEMBELAJARAN
1.       FAKTOR PENUBUHAN

i)                    Faktor fizikal
-          Dari aspek fizikal, pusat pembelajaran mengutamakan tahap fokus para pelajar semasa berada di dalam kelas. Faktor fizikal seperti kemudahan meja, kerusi, papan kenyataan, papan putih dan lain-lain harus dilengkapi dengan bahan-bahan pembelajaran yang efektif.
ii)                  Daya usaha dan kreativiti
-          Pusat pembelajaran adalah usaha daripada semua pihak yang berada di dalam kelas termasuklah guru-guru. Segala kelengkapan untuk menubuhkan pusat pembelajaran diuruskan oleh murid dan guru mengikut kreativiti masing-masing. Sebagai contoh, di sudut pusat pembelajran disediakan satu ruang untuk membaca dan juga menghiasi tempat tersebut ssupaya kelihatan ceria.

2.       JENIS PUSAT PEMBELAJARAN
i)                    Pusat pembelajaran langsung
-          Model pembelajaran langsung (Direct Instruction) adalah model pembelajaran yang menekankan pada penguasaan konsep atau perubahan perilaku dengan mengutamakan pendekatan deduktif. Guru berperan sebagai penyampai informasi, dan dalam hal ini guru perlu menggunakan berbagai media yang sesuai untuk memastikan murid-murid dapat memahaminya.
ii)                  Pusat pembelajaran terbuka
-          Guru boleh menghantar dokumen atau media tentang pembelajaran ke aplikasi “whatapps” yang ada pada telefin bimbit murid-murid. Pendekatan ini akan memudahkan murid untuk menerima maklumat daripada guru.
iii)                Pusat pembelajaran kemahiran
-          Model pembelajaran kemahiran ini dilaksanakan oleh guru untuk melihat tahap kemahiran murid di dalam kelas.

PANDUAN MEMBINA PUSAT PEMBELAJARAN.
-          Pastikan bilik darjah menepati ciri-ciri bilik darjah sebagai contoh abad ke-21.
-          Ubah susunan tempat duduk dari semasa ke semasa
-          Lengkapi pusat pembelajaran dengan pelbagai sumber dan bahan.
-          Kenalpasti tempat unutk mempamerkan hasil kerja murid.
PANDUAN MERANCANG
-          Perlu mengenalpasti sukatan pembelajaran yang sesuai dijalankan semasa di pusat pembelajaran
-          Aktiviti yang telah dirancang haruslah dikenalpasti sebelum ia dilakukan oleh guru.
-          Alat bahan seperti bahan cetak, bahan bacaan dan juga bahan audio yang perlu digunakan semasa di pusat pembelajaran haruslah di sediakan agar memudahkan urusan pembelajaran.
PENGURUSAN PUSAT PEMBELAJARAN.
-          Ianya diusahakan bersama-sama antara guru dan juga pelajar.
-          Peranan guru ialah merancang dan juga menyediakan jadual waktu yang sesuai untuk penggunaan pusat pembelajaran.
-          Peranan pelajar pula ialah melantik ketua kumpulan supaya segala tugas yang diberikan oleh guru dapat dijalankan dengan baik secara bersama-sama.


PENGURUSAN PUSAT PEMBELAJARAN
-          Pusat pembelajaran di dalam kelas diuruskan oleh guru dan juga murid.
-          Peranan guru dalam menguruskan pusat pembelajaran ialah:
i)                    Guru perlu merancang dan juga menyediakan jadual waktu untuk menggunakan pusat pembelajaran.
ii)                  Keselamatan dan juga kebersihan pusat pembelajaran haruslah dipantau setiap masa agar murid lebih selesa.
iii)                Bahan dan alatan di pusat pembelajaran haruslah di senaraikan supaya tiada kehilangan barang berlaku.
-          Peranan murid pula:
i)                    Ketua kumpulan perlu dilantik bagi memantau dan mengarahkan ahli kumpulan bekerjasama dalam menyelesaikan setiap tugasan.
ii)                  Sentiasa mengikut arahan yang telah diberikan oleh guru ketika sedang menggunakan pusat pembelajaran tersebut.
iii)                Menjaga alatan dan barang yang terdapat di pusat pembelajaran supaya tidak rosak ataupun hilang kerana itu adalah tanggungjawab murid-murid di dalam kelas

RUMUSAN
Kesimpulannya, pusat pembelajaran ini diwujudkan berdasarkan kerjasama antara guru dan juga murid di dalam kelas. Oleh itu, mereka akan lebih mengenali dan memahami sesuatu pembelajaran berdasarkan cara efektif ini. Pusat pembelajaran ini akan membuat suasana pembelajaran murid di dalam kelas lebih seronok dan juga ceria.

Info tambahan:
  saya sertakan link ahli kumpulan :


No comments:

Post a Comment