Saturday, June 20, 2020

PENGURUSAN SUMBER (AN'NUR JANNAH BINTI ALI ALLAH)

1. PENDAHULUAN
Pengurusan sumber amat penting bagi sebuah institusi pendidikan dan sebagainya. Hal ini, pengurusan sumber merupakan salah satu tempat atau medium rujukan untuk mencari maklumat. Menurut (Buck, 2010) pengurusan terdiri daripada pengarahan dan pengawalan kumpulan yang terdiri daripada satu atau lebih entiti untuk tujuan menyelaras dan mengharmonikan kumpulan tersebut bagi mencapai misi dan matlamat sebuah organisasi atau kumpulan.
Sumber pula membawa maksud sesuatu yang menjadi rujukan untuk kesahihan sesuatu maklumat atau carian. Selain itu, sumber juga boleh digunakan dalam kehidupan seharian. Sumber juga boleh diklasifikasikan sebagai bahan atau tenaga yang diperlukan bagi melaksanakan sesuatu. Terdapat pelbagai kategori sumber antaranya dari alam atau semulajadi, manusia, serta kewangan dan teknologi. Oleh itu, sumber digunakan oleh manusia secara langsung dalam kehidupan dan ada kaitan juga dengan pengurusan. Menurut AECT (Association for Educational Communication and Technology) 2008, meliputi sumber yang dapat digunakan oleh pelajar baik secara terpisah mahupun dalam bentuk gabungan, biasanya dalam situasi informasi untuk memberi kemudahan belajar.
Pendek kata, pengurusan sumber boleh ditakrifkan sebagai bagaimana manusia mengorganisasikan sumber yang ada melalui proses merancang, memimpin dan mengawal untuk mencapai sesuatu matlamat. Dari aspek pembelajaran berasaskan sumber pula, kemahiran mengurus sumber adalah sangat penting bagi menjelaskan fakta, membuktikan kesahihan sesautu fakta dan menyatakan kebenaran agar tidak tersasar daripada maksud sebenar maklumat tersebut.


2. ISI PENTING
2.0    Objektif pusat sumber
•         Membantu pelajar menggunakan bahan-bahan pelajaran tambahan untuk tambahan ilmu pengetahuan mengenai sesuatu subjek.
•         Memupuk kemahiran menggunakan bahan pusat sumber.
•         Memupuk dan menanamkan tabiat gemar membaca dan menyelidik.
•         Membantu guru-guru memilih dan mendapatkan bahan-bahan untuk pengajaran.
•         Membantu memupuk dan mengembangkan bakat dan kebolehan pelajar berdasarkan minat dan kecenderungan.

2.1    Fungsi pengurusan sumber
-  Pusat profesional
Contohnya: Aktiviti - aktiviti yang dijalankan oleh pusat sumber dalam meningkatkan iktisas keguruan dalam aspek kerja berkumpulan.
-  Pusat perkembangan idea dan kreativiti
Contohnya: Mengadakan satu pertandingan nilam dan sebagainya untuk para pelajar.
-  Mengisi masa lapang
Contohnya: Para pelajar dapat berkumpul di sana pada waktu rehat atau waktu lapang mereka jika pusat sumber tersebut menyediakan kemudahan ict atau sebagainya dalam memberi maklumat pelajaran.
-  Pusat kegiatan belajar dan mengajar
Contohnya: Para pelajar dan guru akan menjadikan pusat sumber sebagai medium pelajaran.

2.2    Ciri-ciri pusat sumber
o   Menyeronokan murid
o   Menjimatkan masa
o   Sumber rujukan senang diperoleh
o   Kesesuaian tempat
o   Mempelbagaikan kegiatan murid

2.3    Komponen pengurusan sumber
-  Pengurusan infrastuktur
-  Pengurusan sumber manusia
-  Pengurusan kewangan
-  Pengurusan sumber pengajaran dan pembelajaran
-  Pengurusan pusat sumber

2.4     Jenis sumber pembelajaran
Sumber asas
Contohnya: buku, majalah
Sumber rujukan elektronik
Contohnya: rujukan online
Sumber elektronik
Contohnya: menggunakan teknologi ict
Sumber pengalaman
Contohnya: lawatan dan sebagainya.

2.5    Cara penggunaan sumber pembelajaran
Sesuai dengan situasi pembelajaran
Merancang penggunaan sumber pembelajaran
Membimbing pelajar menggunakan sumber pembelajaran berpusatkan murid

2.6    Komponen pembelajaran berasaskan sumber
buku teks
aktiviti penelitian
pencarian bahan dari pelbagai sumber
latihan penyelesaian masalah
penggunaan alat pandang dengar

2.7    Kepentingan pengurusan sumber
merangsang minat pelajar
menyediakan pengalaman sebenar
melibatkan pelajar belajar secara aktif
memberi peluang kepada pelajar untuk mencari maklumat


3.      RUMUSAN
Pengurusan sumber dalam bidang pendidikan mampu meningkatkan kefahaman pelajar terhadap pengajaran yang telah diajar kepada mereka. Selain itu, penyampaian guru lebih berkesan dengan adanya sumber rujukan yang pelbagai. Pengurusan sumber merupakan aspek penting dalam pengurusan pembelajaran, pengurusan pusat sumber amat penting kerana ianya salah satu bantuan dalam sistem pembelajaran.

  
4.      RUJUKAN
https://prezi.com/3ood1pnnxkxp/apa-itu-pengurusan-sumber
Rujukan Abdul Aziz Yusof (2004).
Pearson Prentice Hall. Abdul Aziz Yusof (2007).
London: Kogan Page Limited. Buck, Frank (2010).
New York: Eye on-Education. Cari Ilmu Online Borneo (2010)

No comments:

Post a Comment